Ga naar hoofdinhoud

Maatschappelijk verantwoord ondernemen met het Vrijwilligerspunt

Het Vrijwilligerspunt koppelt vrijwilligers aan lokale organisaties en probeert zo passend vrijwilligerswerk te vinden voor iedereen. Nu het voor verenigingen én bedrijven lastiger wordt om de juiste mensen te vinden, kan een andere benadering juist kansen bieden. Ivonne Saueressig en Beatrijs Groenewold adviseren bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen over de meerwaarde van vrijwilligerswerk. 

Ivonne: “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is landelijk al een tijdje een thema en daar wilden we meer mee doen, door lokale bedrijven te betrekken bij vrijwilligerswerk. Daarom was ik heel blij toen Beatrijs zich vorig jaar bij ons meldde, op zoek naar een zinvolle invulling van haar vrije uren. Ze wilde graag haar kennis en kunde inzetten. Vanwege haar achtergrond in HR heb ik haar gevraagd om te helpen met het inrichten en vormgeven van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in Dalfsen.”

Noaberschap

De Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) biedt hiervoor een toolkit onder de naam Good Busy, vertelt Ivonne: “Daar zit een gedachtengoed achter met trainingen en workshops. Met de kennis die Beatrijs heeft van het bedrijfsleven kan zij in kaart brengen wat dat voor bedrijven zou kunnen opleveren. Daarmee gaan we nu de boer op.”

Beatrijs: “We kennen hier allemaal het noaberschap, iets voor een ander doen is heel gewoon. Ook binnen bedrijven gebeurt dat veel, bijvoorbeeld als medewerkers in de pauze druk zijn met het voorbereiden van een dorpsfeest. Er wordt veel vrijwilligerswerk gedaan tijdens werktijd, maar daar wordt weinig over gecommuniceerd. Terwijl het je veel kan opleveren. Het versterkt de sfeer en de perceptie van je merk. Medewerkers ontwikkelen door vrijwilligerswerk vaardigheden en competenties, bijvoorbeeld op het gebied van organisatie en communicatie. Als werkgever maakt dat je aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt.”

“Laat zien dat je maatschappelijk verantwoord werkt en vrijwilligerswerk faciliteert”

Ivonne: “Vooral jonge mensen vinden het belangrijk dat een bedrijf maatschappelijk verantwoord bezig is. En op een krappe arbeidsmarkt heb je daarmee een mooie wervingstool. Dat is de boodschap die we vanuit het Vrijwilligerspunt bij bedrijven neerleggen. We hebben vrijwilligers nodig en het is mooi dat je als bedrijf je werknemers daar een stukje in tegemoetkomt, maar wees je vooral ook bewust van wat het je op kan leveren. Het is onze taak om lokale bedrijven daar bewust van te maken.”

Mooie PR voor je bedrijf

Beatrijs: “Laat zien dat je als bedrijf maatschappelijk verantwoord werkt, vertel dat je vrijwilligerswerk faciliteert. Dat is misschien niet zo gebruikelijk, veel ondernemers zien dat een beetje als dikdoenerij. Maar het is mooie PR voor je bedrijf, waardoor mensen voor je willen werken en blijven werken.”

Ivonne: “In een plattelandsgemeente als Dalfsen en is het ‘ons kent ons’. We zetten ons vanzelfsprekend voor van alles in en zijn niet gewend om dat vrijwilligerswerk te noemen. We doen dat gewoon. Neem bijvoorbeeld een accountantskantoor dat de penningmeester van een lokale organisatie helpt de jaarrekening op orde te krijgen. Dat is hun werk, dus het lijkt misschien geen moeite, maar het levert aan de andere kant ontzettend veel op. Passend vrijwilligerswerk is het mooiste wat er is.”

Minder verloop

Beatrijs: “Ik sprak daarover met iemand uit Amsterdam, die viel bijna van zijn stoel toen hij hoorde hoe makkelijk dat hier in de regio gaat. Daar moeten ze echt leuren en sleuren om mensen überhaupt iets voor een ander te laten doen. Maar wij doen het gewoon en praten er niet over, terwijl het echt iets met je bedrijf doet. In een onderzoek van PWC gaf 94% van de medewerkers aan dat vrijwilligerswerk ze een beter humeur gaf. Goed doen maakt je blij. 79% van de mensen wil graag werken bij een betrokken bedrijf en er is 57% minder verloop als medewerkers zich betrokken voelen bij een bedrijf dat zich inzet op het gebied van vrijwilligerswerk.” Ivonne: “Hoe sta je in het leven, hoe sta je in de maatschappij als bedrijf? Het gaat niet alleen om winst maken. Natuurlijk is dat belangrijk, maar er zijn ook zaken die op een andere manier iets opleveren voor je bedrijf. Die boodschap proberen we helder te krijgen en uit te dragen.” 

Want het vinden van vrijwilligers blijft een kunst, vertelt Ivonne: “Steeds meer organisaties hebben moeite om vrijwilligers te vinden. Die vijver wordt steeds kleiner. Daarom zoeken we naar andere manieren om dat vrijwilligerswerk toch in te blijven vullen, want de gemeenschap moet wel leefbaar blijven. Daar hebben we lokale ondernemers voor nodig, zij maken ook deel uit van de gemeenschap.”

Bewustwording

Door de meerwaarde van vrijwilligerswerk ook bij bedrijven onder de aandacht te brengen wil het Vrijwilligerspunt bewustwording creëren. Ivonne: “We kunnen vrijwilligerswerk niet meer op de oude manier blijven invullen. Een vrijwilliger vinden die standaard twee dagdelen per week beschikbaar is? Gaat je niet lukken. Mensen willen echt nog steeds van alles doen, maar tijd is kostbaar en beperkt. Daarom moet je soms anders zoeken.”

Beatrijs: “Voor een bedrijf met meerdere vestigingen in Overijssel hebben we een menukaart gemaakt. Via QR-codes kunnen de medewerkers direct vacatures bekijken voor vrijwilligers in hun eigen woonplaats. Daardoor is de drempel een stuk lager.” 

Ivonne: “Dit bedrijf heeft voor elke medewerker vier dagen per jaar beschikbaar voor vrijwilligerswerk. Met de menukaart kunnen ze iets kiezen waar ze zelf ook blij van worden. En dan zijn die vier dagen alleen maar leuk.” Beatrijs: “Dat levert ook weer mooie verhalen op aan de koffietafel, mensen maken elkaar enthousiast. Er ontstaat een ander soort verbinding. Als je dat als bedrijf kunt bieden willen mensen graag voor je werken.”

Het Vrijwilligerspunt koppelt vrijwilligers aan lokale organisaties en probeert zo passend vrijwilligerswerk te vinden voor iedereen. Nu het voor verenigingen én bedrijven lastiger wordt om de juiste mensen te vinden, kan een andere benadering juist kansen bieden. Ivonne Saueressig en Beatrijs Groenewold adviseren bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen over de meerwaarde van vrijwilligerswerk. 

Ivonne: “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is landelijk al een tijdje een thema en daar wilden we meer mee doen, door lokale bedrijven te betrekken bij vrijwilligerswerk. Daarom was ik heel blij toen Beatrijs zich vorig jaar bij ons meldde, op zoek naar een zinvolle invulling van haar vrije uren. Ze wilde graag haar kennis en kunde inzetten. Vanwege haar achtergrond in HR heb ik haar gevraagd om te helpen met het inrichten en vormgeven van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in Dalfsen.”

Noaberschap

De Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) biedt hiervoor een toolkit onder de naam Good Busy, vertelt Ivonne: “Daar zit een gedachtengoed achter met trainingen en workshops. Met de kennis die Beatrijs heeft van het bedrijfsleven kan zij in kaart brengen wat dat voor bedrijven zou kunnen opleveren. Daarmee gaan we nu de boer op.”

Beatrijs: “We kennen hier allemaal het noaberschap, iets voor een ander doen is heel gewoon. Ook binnen bedrijven gebeurt dat veel, bijvoorbeeld als medewerkers in de pauze druk zijn met het voorbereiden van een dorpsfeest. Er wordt veel vrijwilligerswerk gedaan tijdens werktijd, maar daar wordt weinig over gecommuniceerd. Terwijl het je veel kan opleveren. Het versterkt de sfeer en de perceptie van je merk. Medewerkers ontwikkelen door vrijwilligerswerk vaardigheden en competenties, bijvoorbeeld op het gebied van organisatie en communicatie. Als werkgever maakt dat je aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt.”

“Laat zien dat je maatschappelijk verantwoord werkt en vrijwilligerswerk faciliteert”

Ivonne: “Vooral jonge mensen vinden het belangrijk dat een bedrijf maatschappelijk verantwoord bezig is. En op een krappe arbeidsmarkt heb je daarmee een mooie wervingstool. Dat is de boodschap die we vanuit het Vrijwilligerspunt bij bedrijven neerleggen. We hebben vrijwilligers nodig en het is mooi dat je als bedrijf je werknemers daar een stukje in tegemoetkomt, maar wees je vooral ook bewust van wat het je op kan leveren. Het is onze taak om lokale bedrijven daar bewust van te maken.”

Mooie PR voor je bedrijf

Beatrijs: “Laat zien dat je als bedrijf maatschappelijk verantwoord werkt, vertel dat je vrijwilligerswerk faciliteert. Dat is misschien niet zo gebruikelijk, veel ondernemers zien dat een beetje als dikdoenerij. Maar het is mooie PR voor je bedrijf, waardoor mensen voor je willen werken en blijven werken.”

Ivonne: “In een plattelandsgemeente als Dalfsen en is het ‘ons kent ons’. We zetten ons vanzelfsprekend voor van alles in en zijn niet gewend om dat vrijwilligerswerk te noemen. We doen dat gewoon. Neem bijvoorbeeld een accountantskantoor dat de penningmeester van een lokale organisatie helpt de jaarrekening op orde te krijgen. Dat is hun werk, dus het lijkt misschien geen moeite, maar het levert aan de andere kant ontzettend veel op. Passend vrijwilligerswerk is het mooiste wat er is.”

Minder verloop

Beatrijs: “Ik sprak daarover met iemand uit Amsterdam, die viel bijna van zijn stoel toen hij hoorde hoe makkelijk dat hier in de regio gaat. Daar moeten ze echt leuren en sleuren om mensen überhaupt iets voor een ander te laten doen. Maar wij doen het gewoon en praten er niet over, terwijl het echt iets met je bedrijf doet. In een onderzoek van PWC gaf 94% van de medewerkers aan dat vrijwilligerswerk ze een beter humeur gaf. Goed doen maakt je blij. 79% van de mensen wil graag werken bij een betrokken bedrijf en er is 57% minder verloop als medewerkers zich betrokken voelen bij een bedrijf dat zich inzet op het gebied van vrijwilligerswerk.” Ivonne: “Hoe sta je in het leven, hoe sta je in de maatschappij als bedrijf? Het gaat niet alleen om winst maken. Natuurlijk is dat belangrijk, maar er zijn ook zaken die op een andere manier iets opleveren voor je bedrijf. Die boodschap proberen we helder te krijgen en uit te dragen.” 

Want het vinden van vrijwilligers blijft een kunst, vertelt Ivonne: “Steeds meer organisaties hebben moeite om vrijwilligers te vinden. Die vijver wordt steeds kleiner. Daarom zoeken we naar andere manieren om dat vrijwilligerswerk toch in te blijven vullen, want de gemeenschap moet wel leefbaar blijven. Daar hebben we lokale ondernemers voor nodig, zij maken ook deel uit van de gemeenschap.”

Bewustwording

Door de meerwaarde van vrijwilligerswerk ook bij bedrijven onder de aandacht te brengen wil het Vrijwilligerspunt bewustwording creëren. Ivonne: “We kunnen vrijwilligerswerk niet meer op de oude manier blijven invullen. Een vrijwilliger vinden die standaard twee dagdelen per week beschikbaar is? Gaat je niet lukken. Mensen willen echt nog steeds van alles doen, maar tijd is kostbaar en beperkt. Daarom moet je soms anders zoeken.”

Beatrijs: “Voor een bedrijf met meerdere vestigingen in Overijssel hebben we een menukaart gemaakt. Via QR-codes kunnen de medewerkers direct vacatures bekijken voor vrijwilligers in hun eigen woonplaats. Daardoor is de drempel een stuk lager.” 

Ivonne: “Dit bedrijf heeft voor elke medewerker vier dagen per jaar beschikbaar voor vrijwilligerswerk. Met de menukaart kunnen ze iets kiezen waar ze zelf ook blij van worden. En dan zijn die vier dagen alleen maar leuk.” Beatrijs: “Dat levert ook weer mooie verhalen op aan de koffietafel, mensen maken elkaar enthousiast. Er ontstaat een ander soort verbinding. Als je dat als bedrijf kunt bieden willen mensen graag voor je werken.”

Back To Top
Zoeken