Ga naar hoofdinhoud

“Uiteindelijk wil iedereen prettig wonen, zonder gedoe”

Een goede buur is beter dan een verre vriend, zegt het spreekwoord. Maar wanneer er tussen twee buren een conflict ontstaat, kan het heel moeilijk zijn om dat weer op te lossen. Met overlast, onenigheid, pesterijen of zelfs intimidatie tot gevolg. Gelukkig is er hulp van de Buurtbemiddelaar. 

Buurtbemiddelaar Rob* vertelt over een casus waar, door verschillende oorzaken, een slepende ruzie was ontstaan. Rob: “Een gezin was vanuit een ander deel van het land naar onze gemeente verhuisd. Al snel ontstond er een complex conflict met de achterburen.” Een gesprek op gang brengen lukte niet, vertelt Rob: “De achterburen wilden in eerste instantie niet bewegen. Hun houding was dat de nieuwe buren zich maar moesten aanpassen, zij waren hier immers nieuw komen wonen. Maar er moet van beide kanten iets gebeuren, anders werkt het niet.”

“Zodra er ideeën op tafel komen, zie je dat er altijd iets bij is waar beide partijen zich in kunnen vinden”

Concreet maken

Hoe zorgt Buurtbemiddeling dat er in zo’n geval dan toch beweging komt? Rob: “De methodiek die we hanteren begint met brainstormen. Wat hebben de partijen zelf voor mogelijke oplossingen? Zodra er ideeën op tafel komen, zie je dat er altijd iets bij is waar beide partijen zich in kunnen vinden. Dat zijn de oplossingen die je moet vastgrijpen. Aan ons als bemiddelaars de taak om dat concreet te maken: hoe gaan we dat precies aanpakken? Wie gaat wat doen?”

Daarbij is het essentieel dat de Buurtbemiddelaar neutraal blijft. Rob: “Daarom geven we beide partijen evenveel aandacht en gaan bijvoorbeeld niet al met één partij vooraf uitgebreid in gesprek. Beide partijen moeten voelen dat we er voor hen allebei zijn. Wat me vaak opvalt is dat ik van de eerste partij het verhaal hoor en denk: ik kan het me helemaal voorstellen. Maar als je dan vervolgens de andere partij spreekt, klinkt hun kant vaak ook heel redelijk.” 

Verplaatsen in de ander

Begrip is vrijwel altijd het begin van een oplossing, vertelt Rob. “Tijdens een bemiddelingsgesprek is er altijd ruimte voor beide partijen om de ander uit te leggen wat de overlast voor hen betekent en wat het met hen doet. Zodra je je gaat verplaatsen in de ander, ga je meevoelen en ontstaat er begrip. Beide partijen moeten voelen dat het ook voor de ander lastig is en dat de tegenpartij moeite wil doen om tot een oplossing te komen.”

Dat begint al met op een normale manier communiceren. Rob: “Partijen groeten elkaar vaak niet meer, geven elkaar boze blikken. Met elkaar communiceren is de eerste stap. Dan ervaar je al heel snel dat dat veel prettiger is. Je hoeft echt niet de beste vrienden te worden, zolang er maar normaal contact is.”

Vervolgens kan de Buurtbemiddelaar beide partijen verder op weg helpen. “Niet alles is direct oplosbaar. Het is belangrijk dat je een paar dingen vindt die beter kunnen gaan functioneren. Als dat lukt, ontstaat er beweging om ook de moeilijkere dingen aanpakken.”

Partijen zelf oplossingen laten vinden

Het conflict is uiteindelijk opgelost. Dat was in deze geen eenvoudige opgave, vertelt Rob: “Er waren wel wat stappen voor nodig. Meestal is één gesprek voldoende, voor deze casus hebben we drie afspraken gehad. Het liefst houden we onze inbreng kort en krachtig. Maak het concreet, beperk het tot de situatie die op dat moment speelt. We proberen de partijen weer op een goede manier te laten communiceren, zodat ze van daaruit zelf concrete oplossingen kunnen vinden. Als het vanuit henzelf komt, is het vele malen krachtiger. 

“Buurtbemiddeling is een eerste stap om een oplossing te vinden, voor er ingrijpende maatregelen nodig zijn

Onze rol is om dat te faciliteren. Ik ben er soms verbaasd over hoe makkelijk er oplossingen gevonden worden, puur door mensen weer met elkaar in contact te brengen.”

Daarbij is er ook ruimte voor emoties. Rob: “Er moet soms wel iets gebeuren om mensen samen aan tafel te krijgen. Daarom is er gelegenheid om even boos te zijn, even de emoties los te laten. Als dat geventileerd is, ontstaat er ruimte om te kijken hoe de andere partij de situatie ervaart.”

Het proberen waard

Het succespercentage van Buurtbemiddeling is hoog. Toch lukt het niet om elke situatie op te lossen. “Er zijn situaties waarin er te veel boosheid is of waar je bijvoorbeeld te maken hebt met mensen met psychiatrische problemen. Dan is er weinig kans op een oplossing en moet er iets anders gebeuren.” Toch is Buurtbemiddeling altijd het proberen waard, vindt Rob: “Het is een goede eerste stap om een oplossing te vinden, voordat er politie ingeschakeld moet worden of ingrijpende maatregelen nodig zijn, zoals uithuisplaatsingen.”

* Om privacyredenen is de naam van Rob gefingeerd.

Mensen met elkaar in contact brengen

Ivonne Saueressig is coördinator Buurtbemiddeling bij Saam Welzijn. “Buurtbemiddeling is een gratis dienst, beschikbaar voor iedereen die een conflict heeft met een buurman of buurvrouw.” Van geluidsoverlast tot overlast van dieren, rommel, pestgedrag en intimidatie: de bemiddelaars komen het allemaal tegen. Ivonne: “Daarom werken we met getrainde vrijwilligers, die weten hoe je zo’n situatie aanpakt.”

Signaalfunctie

Buurtbemiddeling heeft daarnaast een belangrijke signaalfunctie, vertelt Ivonne: “Als we merken dat er in een bepaalde wijk meerdere conflicten zijn, gaan we kijken of we in die wijk iets kunnen opzetten om mensen met elkaar in contact te brengen. Vaak helpt het al als je een beetje weet wie er naast je woont. 

Daarin werken we binnen Saam Welzijn mooi samen, de welzijnswerkers zijn mijn collega’s. En ook met woningstichting Vechthorst hebben we korte lijntjes. We kunnen snel schakelen en samen kijken wat er nodig is.”

Een goede buur is beter dan een verre vriend, zegt het spreekwoord. Maar wanneer er tussen twee buren een conflict ontstaat, kan het heel moeilijk zijn om dat weer op te lossen. Met overlast, onenigheid, pesterijen of zelfs intimidatie tot gevolg. Gelukkig is er hulp van de Buurtbemiddelaar. 

Buurtbemiddelaar Rob* vertelt over een casus waar, door verschillende oorzaken, een slepende ruzie was ontstaan. Rob: “Een gezin was vanuit een ander deel van het land naar onze gemeente verhuisd. Al snel ontstond er een complex conflict met de achterburen.” Een gesprek op gang brengen lukte niet, vertelt Rob: “De achterburen wilden in eerste instantie niet bewegen. Hun houding was dat de nieuwe buren zich maar moesten aanpassen, zij waren hier immers nieuw komen wonen. Maar er moet van beide kanten iets gebeuren, anders werkt het niet.”

“Zodra er ideeën op tafel komen, zie je dat er altijd iets bij is waar beide partijen zich in kunnen vinden”

Concreet maken

Hoe zorgt Buurtbemiddeling dat er in zo’n geval dan toch beweging komt? Rob: “De methodiek die we hanteren begint met brainstormen. Wat hebben de partijen zelf voor mogelijke oplossingen? Zodra er ideeën op tafel komen, zie je dat er altijd iets bij is waar beide partijen zich in kunnen vinden. Dat zijn de oplossingen die je moet vastgrijpen. Aan ons als bemiddelaars de taak om dat concreet te maken: hoe gaan we dat precies aanpakken? Wie gaat wat doen?”

Daarbij is het essentieel dat de Buurtbemiddelaar neutraal blijft. Rob: “Daarom geven we beide partijen evenveel aandacht en gaan bijvoorbeeld niet al met één partij vooraf uitgebreid in gesprek. Beide partijen moeten voelen dat we er voor hen allebei zijn. Wat me vaak opvalt is dat ik van de eerste partij het verhaal hoor en denk: ik kan het me helemaal voorstellen. Maar als je dan vervolgens de andere partij spreekt, klinkt hun kant vaak ook heel redelijk.” 

Verplaatsen in de ander

Begrip is vrijwel altijd het begin van een oplossing, vertelt Rob. “Tijdens een bemiddelingsgesprek is er altijd ruimte voor beide partijen om de ander uit te leggen wat de overlast voor hen betekent en wat het met hen doet. Zodra je je gaat verplaatsen in de ander, ga je meevoelen en ontstaat er begrip. Beide partijen moeten voelen dat het ook voor de ander lastig is en dat de tegenpartij moeite wil doen om tot een oplossing te komen.”

Dat begint al met op een normale manier communiceren. Rob: “Partijen groeten elkaar vaak niet meer, geven elkaar boze blikken. Met elkaar communiceren is de eerste stap. Dan ervaar je al heel snel dat dat veel prettiger is. Je hoeft echt niet de beste vrienden te worden, zolang er maar normaal contact is.”

Vervolgens kan de Buurtbemiddelaar beide partijen verder op weg helpen. “Niet alles is direct oplosbaar. Het is belangrijk dat je een paar dingen vindt die beter kunnen gaan functioneren. Als dat lukt, ontstaat er beweging om ook de moeilijkere dingen aanpakken.”

Partijen zelf oplossingen laten vinden

Het conflict is uiteindelijk opgelost. Dat was in deze geen eenvoudige opgave, vertelt Rob: “Er waren wel wat stappen voor nodig. Meestal is één gesprek voldoende, voor deze casus hebben we drie afspraken gehad. Het liefst houden we onze inbreng kort en krachtig. Maak het concreet, beperk het tot de situatie die op dat moment speelt. We proberen de partijen weer op een goede manier te laten communiceren, zodat ze van daaruit zelf concrete oplossingen kunnen vinden. Als het vanuit henzelf komt, is het vele malen krachtiger. 

“Buurtbemiddeling is een eerste stap om een oplossing te vinden, voor er ingrijpende maatregelen nodig zijn

Onze rol is om dat te faciliteren. Ik ben er soms verbaasd over hoe makkelijk er oplossingen gevonden worden, puur door mensen weer met elkaar in contact te brengen.”

Daarbij is er ook ruimte voor emoties. Rob: “Er moet soms wel iets gebeuren om mensen samen aan tafel te krijgen. Daarom is er gelegenheid om even boos te zijn, even de emoties los te laten. Als dat geventileerd is, ontstaat er ruimte om te kijken hoe de andere partij de situatie ervaart.”

Het proberen waard

Het succespercentage van Buurtbemiddeling is hoog. Toch lukt het niet om elke situatie op te lossen. “Er zijn situaties waarin er te veel boosheid is of waar je bijvoorbeeld te maken hebt met mensen met psychiatrische problemen. Dan is er weinig kans op een oplossing en moet er iets anders gebeuren.” Toch is Buurtbemiddeling altijd het proberen waard, vindt Rob: “Het is een goede eerste stap om een oplossing te vinden, voordat er politie ingeschakeld moet worden of ingrijpende maatregelen nodig zijn, zoals uithuisplaatsingen.”

* Om privacyredenen is de naam van Rob gefingeerd.

Mensen met elkaar in contact brengen

Ivonne Saueressig is coördinator Buurtbemiddeling bij Saam Welzijn. “Buurtbemiddeling is een gratis dienst, beschikbaar voor iedereen die een conflict heeft met een buurman of buurvrouw.” Van geluidsoverlast tot overlast van dieren, rommel, pestgedrag en intimidatie: de bemiddelaars komen het allemaal tegen. Ivonne: “Daarom werken we met getrainde vrijwilligers, die weten hoe je zo’n situatie aanpakt.”

Signaalfunctie

Buurtbemiddeling heeft daarnaast een belangrijke signaalfunctie, vertelt Ivonne: “Als we merken dat er in een bepaalde wijk meerdere conflicten zijn, gaan we kijken of we in die wijk iets kunnen opzetten om mensen met elkaar in contact te brengen. Vaak helpt het al als je een beetje weet wie er naast je woont. 

Daarin werken we binnen Saam Welzijn mooi samen, de welzijnswerkers zijn mijn collega’s. En ook met woningstichting Vechthorst hebben we korte lijntjes. We kunnen snel schakelen en samen kijken wat er nodig is.”

Back To Top
Zoeken